Особливості часопросторової організації повісті М. Хвильового «Сентиментальна історія» та її кіноверсії «Геть сором!».
DOI:
https://doi.org/10.31558/2308-1902.2018.26.7Ключові слова:
час, простір, хронотоп, місто, село, екранізація, кінематографічна інтерпретаціяАнотація
У статті виявлено особливості й засоби організації художнього часопростору в повісті М. Хвильового «Сентиментальна історія» та її кіноверсії «Геть сором!». У дослідженні узагальнено міркування науковців про хронотоп, визначено його домінанту, особливості часопросторової організації «Сентиментальної історії». Авторка статті дає власну оцінку проблемі, обґрунтовуючи думку про тісний взаємозв’язок часопросторових координат спостереженнями над повістю. У праці зіставлено повість та її екранізацію на часопросторовому рівні. У статті зосереджено увагу на засобах організації хронотопу як у фільмі, так і в художньому творі, виявлено спільні й відмінні риси, з’ясовано авторську концепцію письменника й режисера. Визначено, що у зв’язку з тим, що повість будується на опозиціях, внутрішніх конфліктах, які виникають у свідомості оповідачки, тому відображення певних фактів у творі завуальоване, місцями ускладнене встановлення її часопросторових меж. Виявлено, що у фільмі вони більш наочні і зрозумілі глядачеві, адже кінематографісти не лише вдало візуалізували за допомогою монтажу, зміни кадрів, колористики всі події, але й «відкрили» приховані частини першотвору. У фільмі, на відміну від повісті, яскраво відтворюється колорит зображеної епохи, акцентується на атрибутах доби, розкриваються приховувані письменником деталі.Посилання
Бахтин М. Формы времени и хронотопа в романе. СПб. : Азбука, 2000. 304 с.
Богданова О. Місто Харків як рушійна та руйнівна сила у творах Миколи Хвильового (на матеріалі повісті «Сентиментальна історія»). Актуальні проблеми слов’янської філології. 2011. Вип. XXIV, ч. 1. С. 248–254.
Кононенко Т. Місто як текст: освоєння урбаністичного простору як ключ до творення тексту в романах А. Картер та Дж. Вінтерсон. Слово і час. 2007. № 7. С. 34–41.
Копистянська Н. Художній час як категорія порівняльної поетики. К. : Наукова думка, 1993. С.184–200.
Кухаренко В. Інтерпретація тексту. Вінниця : Нова книга, 2004. 272 с.
Лотман Ю. В школе поэтического слова. М.,1988. С. 260–265.
Муратов О. Фільм «Геть сором!». К., 1994.
Нестерик Э. Свойства и функции социального пространства в художественном тексте. Молодой ученый. 2016. №1. С. 891–895.
Хвильовий М. Новели, оповідання «Повість про санаторійну зону», «Вальдшнепи». Роман. Поетичні твори. Памфлети. К. : Наук. думка, 1995. 816 с.