Особливості часопросторової організації повісті М. Хвильового «Сентиментальна історія» та її кіноверсії «Геть сором!».

Автор(и)

  • Victoria Chuyko Донецький національній університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2308-1902.2018.26.7

Ключові слова:

час, простір, хронотоп, місто, село, екранізація, кінематографічна інтерпретація

Анотація

У статті виявлено особливості й засоби організації художнього часопростору в повісті М. Хвильового «Сентиментальна історія» та її кіноверсії «Геть сором!». У дослідженні узагальнено міркування науковців про хронотоп, визначено його домінанту, особливості часопросторової організації «Сентиментальної історії». Авторка статті дає власну оцінку проблемі, обґрунтовуючи думку про тісний взаємозв’язок часопросторових координат спостереженнями над повістю. У праці зіставлено повість та її екранізацію на часопросторовому рівні. У статті зосереджено увагу на засобах організації хронотопу як у фільмі, так і в художньому творі, виявлено спільні й відмінні риси, з’ясовано авторську концепцію письменника й режисера. Визначено, що у зв’язку з тим, що повість будується на опозиціях, внутрішніх конфліктах, які виникають у свідомості оповідачки, тому відображення певних фактів у творі завуальоване, місцями ускладнене встановлення її часопросторових меж. Виявлено, що у фільмі вони більш наочні і зрозумілі глядачеві, адже кінематографісти не лише вдало візуалізували за допомогою монтажу, зміни кадрів, колористики всі події, але й «відкрили» приховані частини першотвору. У фільмі, на відміну від повісті, яскраво відтворюється колорит зображеної епохи, акцентується на атрибутах доби, розкриваються приховувані письменником деталі.

Біографія автора

Victoria Chuyko, Донецький національній університет імені Василя Стуса

асистент

Посилання

Бахтин М. Формы времени и хронотопа в романе. СПб. : Азбука, 2000. 304 с.

Богданова О. Місто Харків як рушійна та руйнівна сила у творах Миколи Хвильового (на матеріалі повісті «Сентиментальна історія»). Актуальні проблеми слов’янської філології. 2011. Вип. XXIV, ч. 1. С. 248–254.

Кононенко Т. Місто як текст: освоєння урбаністичного простору як ключ до творення тексту в романах А. Картер та Дж. Вінтерсон. Слово і час. 2007. № 7. С. 34–41.

Копистянська Н. Художній час як категорія порівняльної поетики. К. : Наукова думка, 1993. С.184–200.

Кухаренко В. Інтерпретація тексту. Вінниця : Нова книга, 2004. 272 с.

Лотман Ю. В школе поэтического слова. М.,1988. С. 260–265.

Муратов О. Фільм «Геть сором!». К., 1994.

Нестерик Э. Свойства и функции социального пространства в художественном тексте. Молодой ученый. 2016. №1. С. 891–895.

Хвильовий М. Новели, оповідання «Повість про санаторійну зону», «Вальдшнепи». Роман. Поетичні твори. Памфлети. К. : Наук. думка, 1995. 816 с.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Текст і контекст