Instructive allegory as structural principle of novel «Sign of Sabaoth» by Oles’ Uliyanenko.

Authors

  • Olga Punina Донецький національний університет

Keywords:

expressionism, space, parabola, category of moral evil, novelwarning

Abstract

In the article expressionist bases of the artistic world are investigational in a novel Oles’ Uliyanenko «Sign of Sabaoth». A reflection and comprehension of problem of activity of orthodox church under patronage of imperial power (Moscow patriarchy) takes place by a literary parabola. Original orientation on an instructive allegory (character, parable) requires the proper structural principle of construction of work: deviation from a basic row (subject, time and space) on purpose to go back to him from position of moral-philosophical comprehension. Facts about «perversion» and «corruption» of representatives of Moscow patriarchy and reaction on arrival of Pope Ivan Paul II to Ukraine in 2001 collected by the writer is artistically structured as paradoxical unity, combination of incompatible: orthodoxy as zoon (ugly, mortal) and greko-catholicism as spiritual (wonderful, eternal) church. The author states the novel was modeled on the principles of world creation of expressionistic work of art as a paradoxical unity of spiritual and animal, beautiful and ugly, the eternal and the perishable. The novel “Sign of Sabaoth” is defined by critics as “novel-treatment”, “novel-release” and “novelwarning”, because of expression of extreme individual and collective evil. In the case of “Sign of Sabaoth” main subject-figurative rows are formed by spatial coordinates: unnamed administrative suburban area that geographically belongs to the capital – Kyiv – is perceived as a separate reality in the novel, but it accumulates events and their participants in such way so they exist regardless of other, wider world. Local art space components of the novel function of character formatting actions and deeds of the characters, their characteristic worldview, portrait characteristics correlated with spatial coordinates.

Author Biography

Olga Punina, Донецький національний університет

к. філол. наук, доцент

References

Олесь Ульяненко: «Це ми на публіці граємо пофігістів, а кожен нормальний письменник повинен мати відчуття обов’язку» (Валентина Клименко, «Україна Молода», № 198, 26 жовтня 2006 р.) // Олесь Ульяненко. Без цензури: інтерв’ю. – К.: Махаон-Україна, 2011. – С. 102–113.

Дранов А. В. Немецкий экспрессионизм и проблема метода: автореф. дис. на соискание ученой степени канд. филол. наук: спец. 10.01.05 «Литература стран Зап. Европы, Америки и Австралии» / А. В. Дранов. – М.: Изд. Моск. ун-та, 1980. – 27 с.

Смирнов И. О гротеске и родственных ему категориях / Игорь Смирнов // Семиотика страха: сб. статей / сост. Н. Букс, Ф. Конт. − М.: Русский институт: «Европа», 2005. − С. 204−221. – Режим доступа: http://ecdejavu.ru/g-2/Grotesque-3.html

Ульяненко О. Знак Саваофа: роман / О. Ульяненко. – Харків: Фоліо, 2013. – 283 с.

Баран Є. Компрометація Ульяненком: [рецензія на роман «Знак Саваофа» О. Ульяненка] [Електронний ресурс] / Є. Баран // Західний кур’єр. − 2004. − № 36 (2 вересня). − С. 12.

Островський І. Бук: спогад / Ігор Островський. – Рукопис. – 6 с.

Олесь Ульяненко: «Мені анафему виголосив Московський патріархат» (Яна Дубинянська, «Дзеркало тижня», № 3 (632), 27 січня – 2 лютого 2007 р.) // Олесь Ульяненко. Без цензури: інтерв’ю. – К.: Махаон- Україна, 2011. – С. 123–131.

Пастух Б. «Герої моїх творів живуть навколо мене»: [рецензія на книгу «Олесь Ульяненко. Без цензури: інтерв’ю»] / Богдан Пастух // Українська літературна газета. – 2011. – № 19 (51). – С. 14–15.

Митрофанова Т. П. Парабола [Электронный ресурс] / Т. П. Митрофанова, Т. Ф. Приходько // Краткая литературная энциклопедия: в 9 т. − М.: Сов. энцикл., 1962 − 1978. − Т. 3: Иаков − Лакснесс / гл. ред. А. А. Сурков. − 1966. – Режим доступа: http://feb-web.ru/feb/kle/Kleabc/Ke9/ke9-5971.htm

Парабола // Літературознавчий словник-довідник / Р. Т. Гром’як та ін. – [2-ге вид., виправл. і доповн.]. − К.: ВЦ «Академія», 2007. – С. 519.

Притча // Літературознавчий словник-довідник / Р. Т. Гром’як та ін. – [2-ге вид., виправл. і доповн.]. − К.: ВЦ «Академія», 2007. – С. 560.

Алехнович А. С. Жанровое своеобразие романа Дж. М. Кутзее «В ожидании варваров» [Электронный ресурс] / А. С. Алехнович // Информационный гуманитарный портал «Знание. Понимание. Умение». – 2010. – № 5. – Режим доступа: http://www.zpu-journal.ru/ezpu/2010/5/Alekhnovich/

Словник української мови: в 11 т. / І. К. Білодід та ін. – К.: Наук. думка, 1970 – 1980 – Т. 4. – 1973.

Пестова Н. В. Экспрессионизм – взгляд 100 лет спустя [Элетронный ресурс] / Н. В. Пестова // Режим доступа: www.prostpry.net.ua/ua/expressionismus/56----100--

Экспрессионизм. Драма. Живопись. Графика. Музыка. Кино: сб. ст. – М.: Наука, 1966. – 155 с.

Зло [Электронный ресурс] // Философский энциклопедический словарь. − М.: Сов. энцикл., 1989. – Режим доступа: http://terme.ru/dictionary/180/word/zlo

Свендсен Л. Философия зла [Электронный ресурс] / пер. с норв. Н. Шинкаренко; Ларс Свендсен. − М.: Прогресс-Традиция, 2008. – 352 с. – Режим доступа: http://royallib.com/book/svendsen_lars/filosofiya_zla.html

Скрипник А. П. Зло [Электронный ресурс] / А. П. Скрипник // Новая философская энциклопедия [Интернет-версия издания]: в 4 т. / Ин-т философии РАН; Нац. обществ.-науч. фонд; Предс. научно-ред. совета В. С. Степин. − М.: Мысль, 2000 − 2001. − Т. 1. – 2000. – Режим доступа: http://iph.ras.ru/elib/1135.html

Шестаков В. П. Эстетические категории: Опыт сист. и ист. исследования / Вячеслав Павлович Шестаков. – М.: Искусство, 1983. – 358 с.

Issue

Section

Українська література в контексті художніх напрямів та стилів