Expressionistic poetics of the novel “Front-line roads” by Vitaly Bender.
Keywords:
expressionism, novel, poetics, style, style dominant, world of artwork, existentialismAbstract
The article discusses the key foundations of the poetics of the novel “Front-line roads” by Vitaly Bender. It was found that the author simulates the art world works, resorting to expressionist art, a typical feature of which is the emphasis on the person alone in pre- and apocalyptic conditions of existence, has lost its meaning, its alienation, loss of self, they experience these existential conditions. The article traced that time space war appears quite hostile and chaotic for the main character of the work, the student of Donetsk yesterday Michael Martyuk. This is due to the very structure of the novel: the product consists of fragments of novelistic character which share a common military subjects, they convey experienced heroes with an emphasis on fragmentation, discontinuity of time at work. It is proved that Vitaly Bender continues the tradition of European and Ukrainian expressionism, realizing the aesthetic installation marked the artistic paradigm. Vitaly Bender portrays thirst for life, which is too easily lost to the heroes once again risked it. This behavior of former prisoners is legitimate in the context of loss of faith in humanistic values: in war everyone is responsible for himselves. General uncertainty and fragmented world, its apocalyptic chaos and total doom of man in the face of inevitable and all-powerful death and absolute loneliness multiplied by a special, paradoxical humanism inspired by despair and ruthless directness – these characteristics form the expressionist "face" test novel by typing in its corresponding ideological and aesthetic dimension.References
Бендер В. Марш молодости / Віталій Бендер. – К. : Юніверс, 2005. – 888 с.
Василенко Р. Ех, дороги / Роман Василенко // Життя в гримі та без (шляхами діаспори): мемуари, поезія, публіцистика. – К. : Рада, 1999. – С. 366–369.
Гром’як Р., Ковалів Ю. Експресіонізм / Роман Гром’як, Юрій Ковалів // Літературознавчий словник-довідник. – К. : Академія, 2007. – С. 223–224.
Дальний М. Прощай, Віталію-друже! / Мар’ян Дальний // Вибране. Люди-події-коментарі. – К. : Києво-Могилянська академія, 2007. – С. 230– 232.
Эдшмид К. Про экспрессионизм в литературе // Крещатик. – 2012. – № 2. – С. 6–10.
Качуровський І. Покоління Другої світової війни в літературі української діаспори / Ігор Качуровський // Променисті сильвети. – К. : Києво-Могилянська академія, 2008. – С. 514–531.
Коновал О. Віталій Бендер про «Вогненне коло» Івана Багряного / Олександр Коновал // Літературна Україна. – 2011. – 10 листопада. – С. 11.
Коновал О. Жив з Україною в серці / Олександр Коновал // Марш молодости. – К. : Юніверс, 2005. – С. 5–9.
Лейдерман Н. Эстетические принципы экспрессионизма и его судьба в русской литературе / Наум Лейдерман // Филологический класс. – 2007. – № 17. – С.13–16.
Пестова Н. Литература и экспрессионизм / Наталия Пестова // Энциклопедический словарь экспрессионизма / Под общей ред. П. М. Топера. – М. : ИМЛИ РАН, 2008. – С. 330–339.
Просалова В. Віталій Бендер / Віра Просалова // Українська діаспора: літературні постаті, твори, біобібліографічні відомості. – Донецьк : Східний видавничий дім, 2012. – С. 27.