Symbolism of the novel «Woodcocks» by Mykola Khvyliovyi.

Authors

  • Viktoria Tarasenko Донецький національний університет

Keywords:

symbol, symbolism, title, name, interpretation, grounded character, unwarranted character

Abstract

The article is an attempt to analyze Mykola Khvyliovyi’s novel title and the elucidation of its symbolism. The issues of symbolic theory was developed by A. Mazurchuk, A. Losev, A. Petrov, A. Bely, K. Svasyan and others. Following symbol scientific conceptions the author stresses that symbol is a tool, a project or program by which reality is controlled. Some researchers in their analyzes formulate «symbol» by giving it a rational means of knowledge, others define it as irrational, ontological unidentified object. Art as a symbol of the highest degree of image in the poetic text has a complicated structure and special semantic load. The interpretation of a literary character gives wide scope for interpretation and recognition of images, in this study the author tries to identify the symbolic name «woodcocks», comparing the novel’s plot, the characters, their behavior with these birds. A bird in general is the one of the most frequent characters in works of art. In the novel defenseless “woodcocks” stand before barrel of enemies. The plot of the novel – especially the relations between Karamazov and Aglaia – can be read through the hunting paradigm: woman’s behavior and views stand like a some kind of decoy for hero. Symbolic title of the novel deepens the content of the work, takes a somewhat new artistic meanings hidden individually. In the novel «woodcock» is a symbol, appearing a key in interpreting the work.

Author Biography

Viktoria Tarasenko, Донецький національний університет

аспірантка

References

Романюга Н. Відтворення національних символів у художньому перекладі на тлі різномовних національних систем / Н. Романюга // Наукові записки. Серія: філологічні науки. – Вип. 89 (1). – К., 2010. – С. 212–217.

Чернюк С. Українські вальдшнепи: концептуальні особливості однойменних творів Остапа Вишні й Миколи Хвильового / С. Чернюк // Літературознавчі студії. – Вип. 25. – Київ : Вид-во КНУ ім. Т.Шевченка, 2010. – С. 181–190.

Кожина Н. Заглавие художественного произведения: онтология, функция, параметры типологии / Н. Кожина // Проблемы структурной лингвистики: 1984. – Москва, 1988. – С. 167–174.

Ракьовски Ц. Заглавието и пространството на текста / Ц. Ракьовски // Език и литература. – 1997 (LII). – №5–6. – С. 60–76.

Качалаба П. В. Короткий словник українських народних символів / Петро Васильович Качалаба. – К. : Просвіта, 2010. – 48 с.

Новикова М. А., Шама И. Н. Символика в художественном тексте. Символика пространства / М. А. Новикова, И. Н. Шама. – Запорожье : СП «Верже», 1996 – С. 21–30.

Issue

Section

Українська література в контексті художніх напрямів та стилів