The autopsychological motifs of Yuriy Kosach’s drama “Cortez and Unlucky”.

Authors

  • Maria Reutova Донецький національний університет

Keywords:

autopsychologism, autobiographical writing, drama, psychological duality, writers-emigrants

Abstract

The article outlines the manifestations of autobiographical writing Yuriy Kosach’s drama “Cortez and Unlucky” because of the disintegration of identity. We consider the links between narrative image and social context surrounding the author's own space and time. A parallel between events in the life of the individual actors and life's ups and downs biographical author. Value of the author and character positions partly coincide, Cortez can be seen as unrealized projection, rejected the choice by the author as one of the options unaccepted by society man. The motive of duality, pretense, concealment, theater play, drama masks characteristic Yuriy Kosach and reflects its behaviors and strategies. In the drama “Cortez and Unlucky” by rethinking their intimate experiences, introducing a love triangle “Alfarа-Cortez-Marina”. Marina presents the first woman to which Cortez hopelessly in love. Looking through their relationship with Mariana, Kosach popsinger recreates the image you are only interested in money. The tandem Cortez – Alfarа is quite clear allusion to the author's relationship with Eugeniya Nikolaev, who helped the writer to get rid of alcohol addiction and took care of him until the end of his life. Thus, Yuriy Kosach aggressively seeking literary analogies, compares his own life situation with the circumstances in which hit certain “cultural heroes” of his texts. Autobiographical writing for the writer was a kind of healing avtotherapy. Scripture – an opportunity to confess, to explain his actions, made the base of choice in a critical situation and get hope for understanding.

Author Biography

Maria Reutova, Донецький національний університет

аспірантка

References

Вайнингер О. Пол и характер / Вайнингер О. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://royallib.com/book/veyninger_otto/pol_i_harakter.html.

Войтенко В. День людської ери // Слово Просвіти – 2005. – Ч. 44 (317), 3–9 листопада – С. 10.

Затонський Д. Про роман Юрія Косача «Володарка Понтиди» // Косач Ю. Володарка Понтиди: роман. – Нью-Йорк, 1987. – С. 442–443.

Констанкевич І. Українська проза першої половини ХХ століття: автобіографічний дискурс [Текст] : монографія / Ірина Констанкевич. – Луцьк : Вежа-Друк, 2014. – 420 с.

Косач Ю. Кортез і Безталанна : драма / Ю. Косач // Сучасність – 1998. – № 5. – С. 12–49.

Костюк Г. Юрій Косач (Талант і химери) // Зустрічі і прощання: Спогади. – К. : Смолоскип, 2008. – Кн. 2. – С. 377–403.

Павличко С. Д. Дискурс модернізму в українській літературі [Текст] : монографія / С. Д. Павличко ; голов. ред. С. Головко. – Київ : Либідь, 1997. – 360 с.

Павлова-Левицкая Л. В. Маска и лицо в русской культуре начала XX века. Тождество и антитеза / Павлова-Левицкая Л. В. // Маска и маскарад в русской культуре ХVШ-ХХ веков. – М., 2000. – С. 119.

Радишевський Р. «На варті нації» з Юрієм Косачем / Р. Радишевський // Слово і Час. – 2009. – № 12. – С. 42–45.

Ревуцький В. Після першого прочитання драми Юрія Косача Кортез і Безталанна / В. Ревуцький // Сучасність. – 1998. – № 5. – С.50–52.

Софронова Л. Маска как прием затрудненной идентификации. Культура сквозь призму идентичности / Софронова Л. – М. : Индрик, 2006. – С. 343–359.

Шерех Ю. В. Я – мене – мені... (і довкруги). Спогади 2. В Европі / Ю. В. Шерех – Харків : Фоліо, 2012. – 316 с.

Шмид В. Нарратология [Текст] / В. Шмид. – М. : Языки славянской культуры, 2003. – 312 с.

Issue

Section

Психоаналітичний підхід до художнього тексту