Colouristics of modernist short stories: literary and psychological aspects.

Authors

  • Olena Kolinko Бердянський державний педагогічний університет

Keywords:

colouristics, colour, landscape, colour palette, colouristic detail, modernist short story

Abstract

The author attempts to examine and compare the means of expression and color functioning of the Ukrainian and Russian writers’ short stories at the turn of the nineteenth and twentieth centuries at different levels: aesthetic, psychological and ontological. Coloursemantics is researchedin various aspects:the mythical, symbolic, iconic, imaginative; it is emphasized on the intenseand rich colours of Impressionist and Symbolist through the modernist short stories by M. Yatskov, O. Plyusch, I. Lypa, S. Gorodetsky, F. Sologub, N.Gumilev, M. Kotsyubynsky, and B.Zaytsev etc. Using of sleep plot step fine psychologized landscape, corresponding to condition and mood of the characters, impressionistic method receiving vibrations of light, colorful appliances, mosaic of playable episodes that gives the impression of incompleteness and surprise – these attributes define a typology of impressionistic poetics of novels by B. Zaitsev and M. Kotsyubinsky. Thus, the analyzed examples are in exhaustible in a modernist work, findings suggest that writers used an important means of emotional and artistic expression: a wide range of colors gives life to nature art image, add impression to prose text, vividly modulate the internal state of his characters, who perceive nature as a symbolic projection of emotional experiences. Also, artists, symbolizing or metaphorizing a particular color and its shades in a fiction, not only reproduce stunning scenery, but also come to the understanding of the psychological and ontological issues.

Author Biography

Olena Kolinko, Бердянський державний педагогічний університет

д. філол. наук, професор

References

Агеєва В. П. Українська імпресіоністична проза / В. П. Агеєва. – К. : Віпол, 1994. – 158 с.

Бальмонт К. Предисловие к переводу «Баллад и фантазий» Э. По / К. Бальмонт. – М., 1895. – C. 3–20.

Городецкий С. Тайная правда // Дальние молнии. – Пг., 1916. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://er3ed.qrz.ru/gorodetsky.htm.

Денисюк І. О. Розвиток української малої прози ХІХ – початок ХХ ст. / І. Денисюк. – К. : Вища школа, 1981. – 216 с.

Зайцев Б. К. Голубая звезла : Повести и рассказы. Из воспоминаний / сост, предисл. и коммент. А. Романенко / Б. Зайцев. – М. : Моск. рабочий, 1989. – 576 с.

Зайцев Б. К. Май. Миф. Океан. Cевер [Электронный ресурс] / Б. К. Зайцев. – Режим доступа : http://rozamira.org/lib/themes/vestniki/boris_zaitsev.htm.

Зайцев Б. К. Тихие зори // Люди Божии / [cост., вступ. ст., коммент. С.Н. Осипов] / Б. К. Зайцев. – М. : Сов. Россия, 1991. – С. 13–22.

Затонський Д. Про модернізм і модерністів / Д. Затонський. – К. : Дніпро, 1972. – 272 с.

Корецкая И. В. Импрессионизм в поэзии и эстетике символизма // Литературно-эстетические концепции в России конца XIX – начала ХХ в / И. В. Корецкая. – М. : Наука, 1975. – С. 207–251.

Коцюбинский М. Вибрані твори : в 3 т. /М. Коцюбинский. – К., 1950. – Т. 2. – 482 с.

Миронова Л. Н. Цветоведение / Л.Н. Миронова. – Минск : Вышэйшая школа, 1984. – 286 с.

Поліщук Я. І ката, і героя він любив…: М. Коцюбинський : літературний портрет / Ярослав Поліщук. – К. : ВЦ «Академія», 2010. – 304 с. − (Серія «Життя і слово»).

Соболев Ю. Борис Зайцев / Ю. Соболев // Сполохи. – 1917. – Кн. 11.

Сологуб Ф. Тяжёлые сны : Роман. Рассказы / Фёдор Сологуб; сост. М. Павловой. – Л. : Худ. литература, 1990. – С. 286–294.

Топоров В. Миф. Ритуал. Символ. Образ / В. Топоров. – М., 1995. – 624 с.

Энциклопедия символов, знаков, эмблем. – М. : Астрель. Миф, 2001. – 556 с.

Яцків М. Муза на чорному коні : Оповідання і новели. Повісті. Спогади і статті / [упоряд, автор передм. та приміт. М. Ільницький] / М. Яцків. – К. : Дніпро, 1989. – 846 с.

Issue

Section

Поетика художнього твору