Formants of «The theater of the Absurd» in the drama by Yuriy Kosach «Cortez and Unlucky».

Authors

  • Maria Reutova Донецький національний університет

Keywords:

the theater of asburd, drama, existentialism, formalistic techniques

Abstract

In the article the theoretical position of one of the avant-garde literary groups of the second half of the twentieth century. – «The theater of the Absurd», revealed the characteristic features of this phenomenon in the drama Yuriy Kosach «Cortez and Unlucky». The analysis in the context of the poetics of drama «The theater of the absurd» implemented by using the following methods: cultural and historical, structural and semiotic, psychological and biographical. Experimental formalist drama Yuri Kosach «Cortez and Unlucky» can be attributed to the works, which are characterized by the presence of elements of the absurd, in view of identifying their relevant characteristics. Such characteristics are the following: neglecting of dramatic canons, outdated theatrical norms and conditional restrictions – thus rebellion against any regulations and norms. The second element of «theater of absurd» is the coexistence of different elements of the arts (choir, cinema). On the plot level it is the availability of absurd situations as a way of organizing artistic material. Uncertainty of art space, violation of temporal sequence, lack of proper action, logical transitions, illogic in the actions of the characters, dive into the subconscious – all those markers of absurd are traced in the analyzed drama.

Author Biography

Maria Reutova, Донецький національний університет

аспірантка

References

Діброва В. Бевихідь як джерело віри // Всесвіт. – 1991. – № 9. – С. 111.

Беспутна С. О. Мотив абсурду в драматургії української діаспори середини ХХ століття / С. О. Беспутна // Наук. зап. Харк. нац. пед. ун-ту ім. Г. С. Сковороди. Сер. : Літературознавство. – 2008. – Вип. 4 (56), ч. 2. – С. 132–138.

Залеська-Онишкевич Л. Драматургія української діаспори // Бдизнята ще зустрінуться. Антологія драматургії української діаспори. – К., 1997. – С. 69.

Косач Ю. Кортез і Безталанна : драма / Ю. Косач // Сучасність – 1998. – № 5. – С. 12-49.

Листи Ю. Косача до двоюрідної тітки по батькові Оксани Драгоманової // Леся Українка : доба і творчість : зб. наук. ст. і матеріалів / Волин. держ. ун-т ім. Лесі Українки, Наук.-дослід. Ін-т Лесі Українки; упоряд. Н. Сташенко. – Луцьк, 2009. – Т. 1. – С. 169-183.

Лотман Ю. М. Об искусстве : Структура художественного текста. Семиотика кино и проблемы киноэстетики: Статьи. Заметки. Выступления (1962-1993) / Ю. М. Лотман. – СПб. : Искусство-СПб, 1998. – 702 с.

Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі // Теорія літератури. – К., 2002. – С. 279.

Ревуцький В. Після першого прочитання драми Юрія Косача Кортез і Безталанна / В. Ревуцький // Сучасність. – 1998. – № 5. – С.50-52.

Речка А. Композиційні особливості драми для читання (монтаж) / Анастасія Речка // Наукові записки. – Том. 19. Філологічні науки. – Харків : Харківський національний ун-т ім. В. Н. Каразіна, 2001. – С. 35-39.

Романов С. Юрій Косач між минулим і сучасним. Історична проза письменника 1930-х років / С. Романов. – Луцьк : РВВ «Вежа» ВНУ ім. Лесі Українки, 2009. – 268 с.

Issue

Section

Поетика художнього твору