Introduction to the analysis of "Reflections on the Divine Liturgy" by Nikolai Gogol: between poetics and exegesis.

Authors

  • Mykhailo Zhylin Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2308-1902.2017.25.12

Keywords:

Nikolay Gogol, «Reflections on the Divine Liturgy», poetics, determinism, formalism, Orthodoxy

Abstract

The article is devoted to the comparison of two traditions of the study of Gogol's creativity – a formalistic one, originating from the well-known article of Eichenbaum, and Orthodox-exegetical one, prevailing (especially in relation to the late work of the writer) in modern Russian science. The main conclusions within the first discourse belong to Roman Jakobson, who defined the key parameters of the «transformed realism» of Gogol and other classics, hiding in the seemingly secondary elements of the work. This tradition was continued in general theoretical terms by a formalistic direction in literary criticism.

At the same time, modern Russian science about Gogol examines his later work («Selected Places from Correspondence with Friends», «Reflections on the Divine Liturgy») based solely on the idea of his religious nature, reducing artistry. As a result, firstly, there is a disengagement from the old Gogol tradition, and secondly, all of Gogol's work is torn into two parts that are inert towards each other; in the third, and most importantly, the methodology becomes a victim of a new one, this one once religious, determinism. The latter distorts our understanding of artistic creativity as such, replacing the need for its study by exposing an external context in relation to it. In general, this new determinism repeats the Soviet methodological tradition, called vulgar sociology.

Author Biography

Mykhailo Zhylin, Донецький національний університет імені Василя Стуса

к. філол. наук

References

Виноградов И. А. Гоголь – художник и мыслитель: Христианские основы миросозерцания. Москва : Наследие, 2000. 448 с.

Виноградов И. А. К истории создания и публикации духовной прозы Гоголя. Гоголь Н.В. Полное собрание сочинений и писем: В 17 т. Т. 6: Выбранные места из переписки с друзьями / Сост., подгот. текстов и коммент. И.А. Виноградова, В.А. Воропаева. Москва : Издательство Московской Патриархии, 2009. С. 419–542.

Воропаев В. А. «Размышления о Божественной Литургии» Николая Гоголя: из истории создания и публикации. Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 2: История. История Русской Православной Церкви. 2003. № 1. С. 10–30.

Гоголь Н. В. Полное собрание сочинений и писем: В 17 т. / Сост., подгот. текстов и коммент. И. А. Виноградова, В. А. Воропаева. Москва : Издательство Московской Патриархии, 2009.

Михед П. Aпостольський проект Миколи Гоголя (спроба реконструкції). Михед П. Слово художнє, слово сакральне... Збірник статей. Ніжин : ТОВ “Видавництво «АспектПоліграф», 2007. С. 4–24.

Барабаш Ю. Гоголезнавство в Україні та поза нею. Барабаш Ю. У напрямку до Гоголя. К. : Темпора. 2015. С. 251–262.

Иером. Симеон (Томачинский). Гоголь – самый церковный писатель в русской литературе. Интерфакс. Религия. URL: http://www.interfax-religion.ru/?act=interview&div=215 (дата звернення: 20.11.2017).

Диак. Иоанн Нефёдов. «Размышления о Божественной Литургии» Н. В. Гоголя: церковно-практический комментарий к одному из самых читаемых произведений классика. Журнал Московской Патриархии. 2010. № 5. С. 84–88.

Якобсон Р. О художественном реализме. Якобсон Р. Работы по поэтике: Переводы / Сост. и общ. ред. М. Л. Гаспарова. Москва : Прогресс, 1987. С. 387–393.

Виноградов В. В. Натуралистический гротеск: (Сюжет и композиция повести Гоголя «Нос»). Виноградов В. В. Поэтика русской литературы: Избранные труды. Москва : Наука, 1976. С. 5–44.

Виноградов В. Гоголь и натуральныя школа. Ленинград : Культурнопросветительское трудовое товарищество «Образование», 1925. 76 с.

Шевырев С. П. «Похождения Чичикова, или мертвые души», поэма Н. В. Гоголя (Статьи І и ІІ). Lib.ru/Классика. URL: http://az.lib.ru/s/shewyrew_s_p/text_0080.shtml (дата звернення: 20.11.2017).

Сенковский О. И. Рукописная редакция статьи о «Мертвых душах» / Примеч. Н. Мордовченко. Н. В. Гоголь: Материалы и исследования / АН СССР. Ин-т рус. лит.; Под ред. В. В. Гиппиуса; Отв. ред. Ю. Г. Оксман. Москва; Ленинград : Изд-во АН СССР, 1936. Т. 1. С. 226–249.

Эйхенбаум Б. Как сделана «Шинель» Гоголя. Эйхенбаум Б. О прозе: Сб. ст. / Сост. и подгот. текста И. Ямпольского; Вступ. ст. Г. Бялого. Ленинград : Худож. лит. Ленингр. отд-ние, 1969. С. 306–326.

Якобсон Р. Про реалізм у мистецтві. ВАПЛІТЕ. Літературно-художній журнал.1927. № 2. С. 163–170.

Тынянов Ю. Гоголь и Достоевский (к теории пародии). Тынянов Ю. Поэтика. История литературы. Кино / Отв. ред. Б. А. Каверин, А. С. Мясников. Москва : Наука, 1977. С. 198–226.

Виноградов И. А. Самая патриотическая книга нашей словесности («Выбранные места из переписки с друзьями Николая Гоголя»). Литературный факт. 2017. № 5. С. 416– 426.

Воропаев В. Последние дни жизни Н. В. Гоголя как духовная и научная проблема. Филаретовский альманах. 2009. С. 114–127.

Машинский С. И. Предисловие. Н.В. Гоголь в воспоминаниях современников / Ред., предисл. и коммент. С. И. Машинского. Москва : Гос. издат. худож. лит., 1952. С. 5–39.

Машинский С. И. Художественный мир Гоголя: Пособие для учителей. 2-е изд. Москва : Просвещение, 1979. 432 с.

Issue

Section

Problems of interpreting the art text